{{ notification.title }}

{{ notification.message }}

FAQ schoonmaakhulp

Account

Hoe werkt iemand.nl?

Nadat jouw account is geactiveerd op iemand.nl kun je hier kosteloos gebruik van maken. Via iemand.nl is het mogelijk om gemakkelijk en snel schoonmaakverzoeken te ontvangen en accepteren. Je bepaalt zelf waar, wanneer en hoe vaak je werkt. Ook kun je via de chatfunctie in de iemand-app contact onderhouden met jouw klanten. In je persoonlijke dashboard vind je alles overzichtelijk weer terug.

Hoe maak ik een account aan op iemand.nl?

Als je wilt werken via iemand.nl is het de bedoeling dat je je eerst registreert
op onze website. Dit is in een paar minuten geregeld. Na je aanmelding ontvang je een bevestiging van de inschrijving per e-mail en kort daarna zal er en intakegesprek plaatvinden met iemand.nl.

 

Boeking

Wat is de minimale boekingsduur?

De minimale schoonmaakbeurt die door een klant geboekt kan worden is 2,5 uur.

Wat verwacht een klant van mij tijdens een schoonmaakbeurt?

Verwachtingen van klanten kunnen per huishouden of schoonmaakbeurt verschillen. Voordat je aan de slag gaat is het raadzaam om samen af te stemmen wat er verwacht wordt. Vaak zullen dit basisschoonmaakwerkzaamheden zijn, zoals stofzuigen, dweilen, afstoffen en het schoonmaken van de badkamer, wc en keuken. 

Facturen en betaling

Wanneer krijg ik uitbetaald?

Eenmaal in de twee weken krijg je uitbetaald.

Op woensdagen in de even weken wordt de uitbetaling gedaan. Meestal heb jij het diezelfde dag op jouw rekening staan. Echter, dit kan per bank verschillen.

Op de volgende data in 2017 zal de uitbetaling plaatsvinden: 28 juni, 12 juli, 26 juli, 9 aug, 23 aug, 6 sept, 20 sept, 4 okt, 18 okt, 1 nov, 15 nov, 29 nov, 13 dec, 27 dec.

Krijg ik nog wel uitbetaald als de klant niet thuis is?

Klanten kunnen tot uiterlijk 24 uur van te voren een boeking annuleren. Is jouw boeking binnen 24 uur geannuleerd of sta je voor een dichte deur zonder dat de boeking is geannuleerd? Dan krijg je 1 uur uitbetaald door de klant.

Worden mijn reiskosten vergoed?

Nee, je reiskosten worden niet vergoed. Wij adviseren wel om de reiskosten van je belastbaar inkomen af te trekken.

Hoeveel verdien ik?

Je verdient €11,50 bruto per uur. Dit is een all-in uurtarief, wat betekent dat vergoedingen, zoals vakantiegeld, ziekengeld en vakantiedagen zijn doorberekend in dit uurtarief. Je bent zelf verantwoordelijk om dit inkomen op te geven bij de belastingdienst. 

Kledingadvies

Wat is het kledingvoorschrift bij iemand.nl

Er zijn geen formele kledingvoorschriften als je via iemand.nl werkt. Maar het is natuurlijk niet handig om in je nieuwe broek te werken. Het is fijn om kleding aan te hebben waarin jij je gemakkelijk kunt bewegen. Via iemand.nl ben je niet voor een andere werkgever aan de slag, dus trek ook niet die werkkleding aan.

Proces

Wat als ik mijn werk niet afkrijg binnen de afgesproken tijd?

Bespreek dit met de klant. Mogelijk kun je (tegen betaling) wat langer doorwerken. Lukt het niet om langer door te werken, bespreek dan wat de hoogste prioriteit heeft en ga daarmee aan de slag.

Hoe reageer ik op een schoonmaakverzoek?

Zodra er een schoonmaakverzoek bij jou in de buurt is ingediend, ontvang je een bericht via de app en/of e-mail. Wie van de schoonmaakhulpen het schoonmaakverzoek als eerst accepteert, krijgt de opdracht. Het is daarom belangrijk om de app en/of e-mail goed in de gaten te houden om snel te kunnen reageren.

Hoe kan ik contact opnemen met mijn klant?

Via de chatfunctie kan je contact opnemen met jouw klanten. Deze chatfunctie is terug te vinden in jouw persoonlijke dashboard, op zowel de iemand-app als de website.

Hoe werken de reviews?

Na afloop van een schoonmaakklus krijgt de klant een automatisch verzoek om de door jou verrichte werkzaamheden te beoordelen. De klant kan door middel van sterren en een begeleidende tekst een review plaatsen. Vraag jouw klanten gerust om een leuke review over je werkzaamheden te schrijven!

Onprettige of gevaarlijke situatie?

Krijg je tijdens jouw schoonmaakbeurt te maken met geweld of andere vervelende situaties? Neem dan direct contact op met de politie en onze klantenservice.

Ik ben bang voor de huisdieren van mijn klant, wat nu?

Bespreek dit samen met de klant. Mogelijk kan hij/zij het huisdier tijdelijk ergens anders onder brengen zodat jij ongestoord het huis kan schoonmaken.

Hoe vindt de match plaats tussen schoonmaakhulpen en klanten?

iemand.nl koppelt op basis van locatie en beschikbaarheid. Een klant ziet bijvoorbeeld alleen de schoonmaakhulpen binnen een straal van 6 kilometer van zijn of haar huis, om zo de reistijd te beperken. Ook ziet de klant alleen de hulp die op het gewenste tijdstip beschikbaar is. Het is daarom ook belangrijk om je beschikbaarheid zo up-to-date mogelijk te houden.

Schade en verzekering

Wat als ik per ongeluk iets beschadig tijdens het schoonmaken?

Bespreek dit altijd met de klant. Bij schade boven de 350 euro ben je verzekerd via iemand.nl. Bij schade tot dan 350 euro is het raadzaam om samen met de klant tot een oplossing te komen. Vaak is het geen probleem als je het netjes meldt. 

Schoonmaakmiddelen

Wat als mijn klant niet de juiste schoonmaakmiddelen in huis heeft?

Het kan gebeuren dat de klant vergeten is om schoonmaakmiddelen te kopen. Of dat het andere middelen zijn dan jij gewend bent. Bespreek dit met elkaar, zodat de klant de benodigde middelen eventueel alsnog kan aanschaffen. 

Werktijden

Op welke tijden kan ik werken via iemand.nl?

Klanten kunnen schoonmaakverzoeken 7 dagen per week, van 8.00 tot 19.00 uur indienen. Je bent vrij om een verzoek wel of niet te accepteren. Mocht het vaak voorkomen dat je schoonmaakverzoeken niet accepteert, terwijl je wel beschikbaar bent, dan zal iemand.nl vragen wat de reden hiervan is.

Hoe geef ik mijn beschikbaarheid door?

In jouw persoonlijke dashboard onder het kopje beschikbaarheid kan je aangeven wanneer je niet kan werken via iemand.nl. Op deze manier ontvang jij alleen schoonmaakverzoeken op je app en e-mail op momenten dat jij kan werken. Het is handig om je beschikbaarheid minstens twee weken vooruit te plannen.

Let op: hoe vaker jij beschikbaar bent, hoe grote de kans dat er schoonmaakverzoeken binnen komen

VOG

Waarom moet ik een VOG hebben?

Opdrachtgevers vinden het fijn om te weten dat jij als schoonmaakhulp een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) hebt. Dit geeft vertrouwen.

Ik heb al eerder een VOG aangevraagd, mag ik deze gebruiken?

Ja, je kan een VOG gebruiken als het in de afgelopen 6 maanden is aangevraagd. Is je VOG ouder dan 6 maanden, dan dien je een nieuwe VOG aan te vragen.

Hoe vraag ik een VOG aan?

Na jouw intakegesprek, ontvang je per e-mail een link van Justis en verdere uitleg over hoe je een VOG kan aanvragen. Nadat je de VOG hebt geüpload in jouw persoonlijke profiel, kan jij aan de slag via iemand.nl!

Moet ik zelf betalen voor mijn VOG?

Ja, deze kosten zijn voor eigen rekening. Wij adviseren je wel om deze kosten af te trekken van jouw belastbaar inkomen.

Wijzigen of annuleren van boekingen

Toch verhinderd op het afgesproken tijdstip?

Kan je niet op het afgesproken tijdstip? Neem dan contact op met de klant via de chatfunctie op de app of website. Komen jullie er samen niet uit om de opdracht te verzetten? Neem dan contact op met onze klantenservice. 

Ik ben ziek, wat nu?

Ben je ziek of niet in staat jouw afspraak na te komen? Laat dit dan weten aan jouw klant via de chatfunctie op de app of website. Misschien wil hij/zij de afspraak wel verplaatsen. Lukt dit niet? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice. Zij gaan kijken of er vervanging geregeld kan worden. 

Kan ik de duur van de schoonmaakbeurt aanpassen?

In overleg met de klant kun je tot 48 uur na de schoonmaakbeurt het aantal uur van de boeking laten aanpassen. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice. Het bedrag dat jij ontvangt zal automatisch worden aangepast.

Overige vragen

Ik ben maar zeer beperkt beschikbaar, mag ik mij dan registreren via iemand.nl?

Ook dan ben je welkom om via iemand.nl aan de slag te gaan! Let op, hoe minder je beschikbaar bent, hoe lastiger het wordt om jou te koppelen aan een schoonmaakverzoek.

Ik ken meer mensen die op zoek zijn naar schoonmaakwerk, kunnen zij zich ook aanmelden?

Natuurlijk kan dat! iemand.nl is altijd op zoek naar enthousiaste en gemotiveerde schoonmaakhulpen. Geef het dus vooral door. Nadat jouw contact zich heeft geregistreerd op ons platform zal er een persoonlijk intagegesprek plaatsvinden en wordt er gekeken of hij/zij geschikt is om via iemand.nl aan de slag te gaan.